Salgsbetingelser

Innledning
1. Avtalen
2. Partene
3. Pris
4. Avtaleinngåelse
5. Betaling
6. Levering
7. Risiko for varen
8. Angrerett
9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpers rettigheter og frist for å melde krav
10. Mangel ved varen - kjøpers rettigheter og reklamasjonsfrist
11. Selgerens rettigheter ved kjøpers mislighold
12. Personopplysninger
13. Konfliktløsning

Innledning

Når du handler på theresestokkan.no godtar du de nedenstående salgsbetingelsene. Kjøpet ditt reguleres i tillegg av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven. Disse lovene gir deg som forbruker ufravikelige rettigheter og er tilgjengelig på www.lovdata.no. Følgende betingelser er en utdypning og lett omskriving av Forbrukertilsynets Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett og begrenser ikke dine rettigheter på noen måte.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Therese Stokkan, kontakt@theresestokkan.no, org.nr. 928096386 og betegnes heretter som vi/oss.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes heretter som du/deg.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen du skal betale. Denne prisen er i norske kroner og inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som vi før kjøpet ikke har informert om, skal du ikke bære.

Vi tar forbehold om at skrivefeil og tekniske feil i produktinformasjon, pris og bilder kan forekomme.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når du har sendt din bestilling til oss.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra oss i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i din bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betaling

Vi kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra oss til deg.

Dersom du bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan vi reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Vi tilbyr Stripe og PayPal som betalingsløsninger. Gjennom Stripe kan du betale sikkert med debetkortkredittkort eller Apple Pay. Med PayPal kan du logge inn på kontoen din og velge foretrukket betalingsmåte derfra. Hvis du ikke har konto fra før kan du opprette en.

6. Levering

Vi sender kun til adresser i Norge.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal vi levere varen til deg uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen.

Produkter som er på lager vil normalt sendes innen 1-3 virkedager. Produkter som tilvirkes ved bestilling sendes normalt innen 1-3 uker hvis ikke annet er spesifisert.

Med mindre annet er avtalt sendes varen som Norgespakke med Posten Norge. Når pakken er sendt, vil du motta et sporingsnummer så du kan følge forsendelsen. Leveringstiden er 2-5 virkedager fra pakken er levert på posten.

Hvis pakken ikke kan legges i postkassen vil den leveres inn til nærmeste hentested (med mindre du har avtale med Posten om Fast leveringssted). Du vil motta en SMS eller e-post når den er klar til henting.

Sendingen anses som utlevert når den er lagt i mottakers postkasse/på Fast leveringssted eller utlevert på mottakers hentested.

7. Risiko for varen

Risikoen for varen går over på deg når du, eller din representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan du angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Dersom du vil benytte deg av angreretten må du sende oss skriftlig beskjed innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Du har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (det enkleste er å send en e-post, men du kan også bruke angreskjema eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

- Fra dagen etter varen(e) er mottatt ved kjøp av enkeltstående varer.

- Etter siste leveranse er mottatt hvis kjøpet består av flere leveranser.

Ved bruk av angreretten må varen pakkes forsvarlig, gjerne i originalemballasjen, og sendes tilbake til oss uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Du dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt. Vi kan ikke fastsette gebyr for ditt bruk av angreretten.

Du kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan du bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Vi er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til deg uten unødig opphold, og senest 14 dager fra vi fikk melding om din beslutning om å benytte angreretten. Vi har rett til å holde tilbake betalingen til vi har mottatt varene fra deg, eller til du har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

Når varen er mottatt og inspisert vil du få refundert hele kjøpesummen såfremt varen er i tilfredsstillende stand.

Varer unntatt angreretten

Angreretten gjelder ikke for levering av såkalte tilvirkningsvarer. Dette er varer som er fremstilt etter dine spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpers rettigheter og frist for å melde krav

Dersom vi ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom oss, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra oss.

Ved krav om mislighold bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Du kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra oss. Du kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som vi ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for oss at det står i vesentlig misforhold til din interesse i at vi oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan du likevel kreve oppfyllelse.

Du taper din rett til å kreve oppfyllelse om du venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom vi ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal du oppfordre oss til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom vi ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan du heve kjøpet.

Du kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis vi nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom du har underrettet oss om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres varen etter tilleggsfristen du har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at du fikk vite om leveringen.

Erstatning

Du kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom vi godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor vår kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøpers rettigheter og reklamasjonsfrist

Kort oppsummert:

Hvis du oppdager en feil (mangel) med varen eller noe går i stykker under normal* bruk kan du selvsagt sende den inn for reparasjon eller i bytte mot en tilsvarende vare uten ekstra kostnader. Send oss en e-post så finner vi ut av det!

*Innebærer som regel at smykkene får henge i fred på kroppen din (eller oppbevares forsvarlig) og ikke utsettes for kjemikalier som parfyme, solkrem, klorvann, etc. Se også vedlikehold av smykker for hvordan du kan ta vare på smykkene dine og gi dem et langt liv!

Detaljene:

Hvis det foreligger en mangel ved varen må du innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi oss melding om mangelen. Du har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom rettingog omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra oss.

Reklamasjon til oss bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Du kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende vare. Vi kan likevel motsette oss dine krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder oss urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Vi har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Du kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for deg.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan du også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøpers mislighold

Dersom du ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes oss eller forhold på vår side, kan vi i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra deg. Vi vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Vi kan fastholde kjøpet og kreve at du betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper vi vår rett dersom vi venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Vi kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra din side. Vi kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter vi en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og du ikke betaler innen denne fristen, kan vi heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom du ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan vi kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til deg. Du kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom du unnlater å hente ubetalte varer, kan vi belaste deg med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke våre faktiske utlegg for å levere varen til deg. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. Personopplysninger

Vi er behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger. Med mindre du samtykker til noe annet, kan vi, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Dine personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller i lovbestemte tilfelle.

13. Konfliktløsning

Klager rettes til oss innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.